Barend de Gooyert, begeleiding en advies P & O / HR

Werken in het onderwijs vraagt om een brede inzetbaarheid van mensen. De samenleving is voortdurend in beweging en doet ook regelmatig een appèl op het onderwijs. Nieuwe technieken worden toegepast en de kijk op kind en ontwikkeling verandert ook. Dat vraagt van de school een visie op onderwijs die recht doet aan de ontwikkeling van de kinderen die de school jarenlang bezoeken.


Van personeelsleden vraagt dat een voortdurende professionele ontwikkeling en een brede inzetbaarheid. Niet de werkplek (lokaal, groep, school) staat centraal, maar het vak dat uitgeoefend wordt.Professionele ontwikkeling is de ontwikkeling op initiatief van de medewerker zelf of kan voortkomen uit de ontwikkelingsdoelen van de school. De medewerker is zelf verantwoordelijk voor zijn professionele ontwikkeling. De professional moet zich inzetten om bekwaam te worden en bekwaam te blijven.


Van de schoolorganisatie vraagt het om een Integraal Personeelsbeleid (IPB). Het IPB dient periodiek geactualiseerd en verbeterd te worden naar de laatste inzichten, op gronden van eisen vanuit wetgeving, cao en nieuwe kaders opgesteld in een Strategische Beleidsplan.
Voor het IPB geldt dat de op bovenschools niveau de uitgangspunten helder worden geformuleerd moeten worden. Dan kan er op schoolniveau richting en invulling aan het IPB worden gegeven.


Het gaat dus om een dubbele vertaalslag, van de actualiteit naar beleid en van beleid naar de uitvoering.
Daarin ligt mijn expertise, de verbinding tussen wet- en regelgeving via beleid naar de praktische invulling en organisatie.

abacus 1866497 1920